Wel of niet investeren in je online zichtbaarheid?

‘Ik heb nog geen budget om uit te geven aan marketing, promotie of social media’. Deze zin hoor ik vaak als ik met startende onderneemsters zit te praten. Ik begrijp de gedachtegang van de onderneemsters, ik heb zelf ooit ook zo gedacht, maar is het de juiste gedachtegang? Moet je wachten met je online zichtbaarheid totdat je een goede omzet hebt?

Veel ondernemers kiezen ervoor om hun promotie (in welke vorm dan ook) zelf te doen. Laten we nu even naar een Instagramaccount kijken. Wat je dan vaak ziet is:

  • Dat er soms heel veel berichten in korte tijd komen (ik heb tijd en inspiratie) om vervolgens weer weken geen of slechts een enkele update te plaatsen. De reden: geen tijd, focus even op iets anders, geen zin, geen inspiratie, het gevoel hebben dat het absoluut niet werkt en tot niets leidt.
  • Dat er geen samenhang is in de berichten die worden gepost: niet in inhoud, niet in doel, niet in de beoogde doelgroep en ga zo maar door.
  • Dat de visuals een ratjetoe zijn en absoluut niet professioneel ogen.
  • Dat er weinig tot geen respons komt op je berichten.

Met als gevolg:

  • Dat je heel veel tijd kwijt bent aan je berichten.
  • Je weinig tot geen resultaat hebt (dus geen nieuwe of extra omzet).
  • En wees eens eerlijk: vind je het leuk om met al die dingen bezig te zijn i.p.v. met je product of dienst dat je bedrijf aanbiedt?

Wat heb je bereikt:

Je vaste lasten blijven komen, je inkomsten gaan niet omhoog en je blijft een beetje doormodderen onderaan de ladder. En laten we het maar niet hebben over je frustratie, omdat het product super is, maar simpelweg niemand ervan afweet. En dit kan jaren zo doorgaan.

Hoe kun je deze vicieuze cirkel doorbreken?

Door te durven. Ondernemen is actie ondernemen. Je hoeft niet alles zelf te doen. Er zijn mensen die onderdelen van jouw business kunnen overnemen zodat jij echt aan de inhoud en uitvoering van jouw bedrijf kunt werken.

Hoe gaaf is het als jij niet hoeft te denken aan wat je nu weer moet schrijven in de volgende post? Hoe gaaf is het als jij je niet hoeft bezig te houden met hoe je de juiste mensen bereikt, hoe je meer volgers krijgt. Hoe gaaf is het als jij je de hele dag kunt bezighouden met waar jij voor op deze wereld bent gezet?

Met als gevolg:

  • Dat je nieuwe klanten krijgt terwijl jij gewoon lekker aan het werk bent.
  • Dat je online presentatie professioneel oogt.
  • Dat je omzet omhooggaat.
  • Dat je omhoogklimt op de ladder en groei ziet.

Het is wellicht eng of ‘out of your comfortzone’ om zomaar te investeren in je online zichtbaarheid, terwijl er nog niet zoveel geld is verdiend, maar is het niet veel enger om jarenlang onderaan je kunnen te presteren?

Wil je meer weten over mij, lees hier verder.