Automatische antwoorden in je socials en Whatsapp
Maak jij gebruik van geautomatiseerde berichten op je website, mail , whatsapp en socials? Besef je je dat deze geautomatiseerde reacties vaak een eerste kennismaking zijn met jou en jouw bedrijf? Geautomatiseerde berichten, ik heb er een haat-liefde verhouding mee. Ik weet dat het superbelangrijk is om snel te reageren. Dat wil degene die contact met je zoekt, dat willen de verschillende social mediakanalen en dat wil je zelf natuurlijk ook. Maar veel berichten worden al snel verkoperig of voelen simpelweg een beetje ongemakkelijk. Wat schrijf je daar nou precies? Hoe zorg je dat zo’n geautomatiseerd berichtje toch authentiek en persoonlijk blijft?
Bedenk van tevoren altijd wat je met de boodschap wilt bereiken. Wil je gewoon even laten weten dat het bericht is ontvangen of is dit voor jou het ideale moment om alvast het gesprek met je potentiële klant aan te gaan?
Hoe je automatische antwoorden het beste opstelt:
Ik heb vier tips voor je op een rij gezet.
- Ga nooit meteen in de verkoopmodus. 99 van de 100 mensen die jou benaderen zijn nog niet op dat punt. Als je nu meteen allemaal aanbiedingen gaat doen, is er een grote kans dat ze afhaken.
- Wees jezelf. Kies voor ‘je’ als het contact met klanten informeel is. Gebruik de woorden die je normaal gesproken in een gesprek ook zou gebruiken.
- Doe niet net alsof dit een spontane reactie is en niet dat geautomatiseerde bericht. Ik heb er persoonlijk een hekel aan als dat gedaan wordt, daar prik ik (en jouw potentiële klant natuurlijk ook) doorheen en dan voelt alles een beetje nep. Dat gezegd hebbende hoef je natuurlijk ook niet te zeggen: ‘Dit is een geautomatiseerd bericht.. blablabla’. Kies de balans.
- Je kunt mensen in het bericht een linkje sturen waar ze alvast wat over jou kunnen vinden of waar je wat tips geeft, maar zet niet het hele bericht vol met allemaal linkjes. Je overlaadt ze dan met informatie en de meest gebruikelijke schrikreactie is vervolgens achteruit i.p.v. vooruit. En dat wil je natuurlijk niet.
Hoe zien jouw automatische berichten eruit?
Nu ben ik natuurlijk erg benieuwd wat jij in die geautomatiseerde boodschap in je Insta, Whatsapp of FB hebt staan. Als je die met mij deelt via info@imcommunicating.nl, dan deel ik graag mijn visie en reactie op jouw bericht!